Na de feestdagen nog één stop in Portugal - Reisverslag uit Moncarapacho, Portugal van John en Anjo Post - WaarBenJij.nu Na de feestdagen nog één stop in Portugal - Reisverslag uit Moncarapacho, Portugal van John en Anjo Post - WaarBenJij.nu

Na de feestdagen nog één stop in Portugal

Door: John

Blijf op de hoogte en volg John en Anjo

02 Januari 2020 | Portugal, Moncarapacho

Onze technische problemen zijn nu allemaal achter de rug en we naderen de grens tussen Portugal en Spanje.

Begin december brachten we een bezoek aan Gerard en Trijnie Timmers. Gerard is een broer van schoonzus Aleid. Ze wonen al weer een tijdje als ‘God in Portugal’. In Carvoeiro hebben ze een royaal en fraai gelegen stuk grond omgetoverd tot een ware oase, inclusief een hemelsblauw zwembad en kippenren. Het werden een paar gezellige uurtjes. We hadden elkaar 15 jaar geleden op hun camping in Frankrijk voor het laatst gezien. Er was dus genoeg om bij te praten.

Evenals vorig jaar wilden we de feestdagen niet reizen maar doorbrengen op een camping met de nodige voorzieningen. We vonden er één in Lagoao vlakbij Moncarapacho. De eerste dagen was het weer rampzalig. Storm en regen gaven veel overlast in Portugal en Spanje. De rest van december scheen de zon en was het aangenaam om er op uit te gaan.

We hebben een grote geocachetrail gedaan. Een serie van 146 caches die samen op de kaart een oud zeilschip vormen. Hiervoor hebben we o.a. de hoogste berg van de Algarve beklommen. Via geitenpaden moesten we 421 meter omhoog. Al klimmend werden de uitzichten steeds spectaculairder. Bovenop was een kapelletje uit de late middeleeuwen. Die moesten we ook een bezoekje brengen. Dat hadden we beter niet kunnen doen. Anjo is daar gebeten door een losgebroken hond. Gelukkig is dat, zoals het zich laat aanzien, bij een enorme blauwe plek gebleven en hoeft ze niet naar de dokter. De afdaling was erg steil, zodat voorzichtigheid geboden was. Na 6 uur van klimmen, dalen en caches zoeken kwamen we beneden en konden de fietsen opzoeken. Een ervaring rijker.

Door het geocachen komen we op de mooiste plekjes en zien we misschien wel meer dan de doorsnee overwinteraar. In Olhao, een vissersplaats aan de kust kwamen we straatjes tegen met prachtige muurschilderingen. Samen vormden die een eerbetoon aan de doorgaans ‘gewone’ mensen die Olhao hebben opgebouwd. Verderop richting Fuseta troffen we enorme zoutwinningsgebieden. Samen met de omringende natuurgebieden vormden die een schitterend plaatje.

Nog even en we lopen qua tijd weer in de pas met Nederland. In Portugal is het een uur vroeger en dat went nog steeds niet. Vooral als je naar de Nederlandse televisie zit te kijken. Nieuwjaar konden we hier ook 2x vieren. Hopelijk brengt dat dubbel geluk in 2020. Op bescheiden schaal werd hier om 12 uur vuurwerk afgeschoten. Het knalde minder hard en minder lang. De Portugezen hebben er zeker geen 77 miljoen aan uit gegeven. Ze zouden het niet eens kunnen betalen. Aan alles is te zien dat het één van de armere EU-landen is.

Het plan is om nu naar de grensrivier te gaan en daar enige tijd te blijven. Met een fietspontje kun je naar Spanje oversteken. Daar ligt een prachtig natuurgebied langs de kust. In Spanje is Sevilla het eerste hoofddoel. Sevilla is de hoofdstad van Andalusië en zeer de moeite van een bezoek waard.

• 03 Januari 2020 - 13:55

Pia:

Ziet er prachtig uit daar.
    Jullie genieten er lekker van zo te lezen. Nog geen heimwee?
    Nog veel plezier samen. Gr. Ad en Pia

• 03 Januari 2020 - 17:39

Geeske Boersma:

Wat hebbn jullie een geweldige overwintering. Fijn dat het zo mooi is. Wens jullie veel geluk, gezondheid en een heel fijn 2020

• 04 Januari 2020 - 16:59

Ellen Meijers:

Wat een leuk verslag weer. Wat zien jullie veel. Ik hoop dat Anjo geen last meer heeft van de hondenbeet.
    Nog heel veel plezier en lieve groetjes.